Back to the basics 2.0

Gepubliceerd op 27 mei 2020 om 18:53

Een tijdje terug hebben wij voor jullie een blog gemaakt met een aantal simpele basisoefeningen. Deze oefeningen zullen ervoor zorgen dat jou (basis) behendigheid op de fiets toeneemt. Vandaag willen we jullie meenemen in een blog waarbij de oefeningen naar een volgend ‘level’ getild gaan worden.

Het eerste blog bestond uit de onderstaande oefeningen:

  • Bidon oppakken
  • Bunny hop
  • Hoppen
  • Surplace
  • Pirouette

Een aantal leuke oefeningen die je op de oprit prima kunt uitvoeren. Nu gaan we verder met 5 nieuwe oefeningen:

  • Hoppen met je voorwiel op een bankje
  • Flesje tik
  • Stoeprand rijden
  • Trapje op hoppen
  • Zijwaartse hop

Hoppen op een bankje

Dit is een moeilijkere variant van de horizontale hop, dit omdat je nu onder een schuine hoek staat waardoor je balanspunt op de fiets veranderd. De kunst zit hem in het positioneren op het bankje. Je moet aan komen rijden en dan door middel van een wheelie je voorwiel op de bank zien te plaatsen zonder om te vallen.

Flesje tik

Dit is eigenlijk een grappige zelfbedachte oefening waarmee we gelijk voor jullie een challenge willen neerleggen. Je komt aanrijden bij de fles, deze tik je al hoppend met het voorwiel om. Vervolgens draai je al om, pak je de fles op en rijd je door. Je draait wederom om terug en  zet de fles weer netjes neer. Doe onze challenge na, post deze op facebook en maak kans op een gratis clinic. (PS vergeet ons niet te taggen!)

Stoeprand rijden

Nu gaan we eindelijk de snelheid iets opvoeren. Je gaat namelijk met je mountainbike over een stoeprand heen rijden. Twee tips om het voor jezelf makkelijker te maken zijn snelheid & voor uit kijken!

Je hebt de snelheid nodig om makkelijker recht te blijven, en je moet goed vooruit kijken om te zien waar je heen gaat en wat er gaat komen. Als je bij deze oefening enkel naar je voorwiel gaat kijken wordt het lastig.

Trap op hoppen

Zoek een trapje bij jou in het dorp of stad en ga daar op staan hoppen. Zijwaartse balans waarbij je ook nog omhoog moet hoppen. Zoek wat voor jouzelf fijn is, wil je in een keer met jou fiets de trede op hoppen? Of doe je het liever met een tussen stapje waarbij je eerst het voorwiel en daarna het achterwiel erop hopt? Alles is goed.

Zijwaartse hop

De zijwaartse hop is weer een andere versie maar heeft onbewust ook weer wat raakvlakken  met de andere oefeningen. Je zet eerst het voorwiel of achterwiel (wat jij fijn vind) op zij en daarna zet je het andere wiel ernaast. Je begint smal en je kan het steeds breder proberen, deze oefening kun je ook met stoepkrijt op de grond uittekenen. De bedoeling is dat je over het vlak heen hopt tijdens het fietsen. Hoe breder het vlak word, hoe moeilijker het is omdat je dan verder weg moet hoppen.

We hebben hopelijk voor jullie weer een aantal leuke oefeningen bedacht waarmee jullie weer aan de slag kunnen. Voor vragen mogen jullie altijd bij ons terecht. Vind je deze oefeningen nou leuk? Neem dan contact met ons op. Wij hebben er namelijk nog veel meer.

PS vergeet de WIN challenge niet!


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.