Goed voorbereid op de fiets!

Gepubliceerd op 7 mei 2020 om 20:54

Wanneer ben je nou goed onderweg? Uiteraard is dat iets wat per persoon verschillend is, maar wij geven je alvast wat tips & tricks.

Recreant of wedstrijd sporter dat maakt allemaal niet uit, het gaat erom dat je het jouzelf zo gemakkelijk mogelijk maakt tijdens een rit. Maar ook dat je op alle onverwachte scenario’s goed bent voorbereid is belangrijk. Denk hierbij dan aan slecht weer of pech onderweg.

We beginnen met de kleding:

Over het algemeen is het onder de sporters bekend dat je jou kledingkeuze afstemt op het welbekende ‘laagjes’ systeem. Dit is systeem is gebaseerd op:

  • Zweet afvoer
  • Isolatie
  • Wind en waterdicht

Verder is het nooit verkeerd om een windbreker of een regenjack mee te nemen mocht het weer nou drastisch veranderen.

Het 3 lagen systeem*

Het klassieke 3 lagen systeem werd in 1987 gelanceerd door het kledingmerk Odlo onder de naam Athletic Clothing System. Het was gebaseerd op drie lagen, waarbij een onderlaag je huid droog en comfortabel houdt, een tussenlaag zorgt voor isolatie en afvoer van transpiratievocht en tenslotte de buitenlaag die je beschermt ­tegen wind en regen. Slim bedacht in het tijdperk van ­katoenen T-shirts en slobberende joggingbroeken. Sinds de introductie is het 3 lagen systeem in de buitensport de norm geworden voor kledingkeuze voor wandelaars en andere buitensporters, met name in ­koude en natte weersomstandigheden.

#1 Onderlaag: zweetafvoer

Het drie lagen systeem wordt in de praktijk vooral gebruikt voor het boven­lichaam. Voor de benen worden zelden meer dan twee lagen gebruikt, omdat drie lagen bij inspanning snel te warm en zweterig voelen en de bewegingsvrijheid ­beperken. Ook warmteverlies via het hoofd valt buiten het systeem van de drie lagen, terwijl juist het hoofd een belangrijke warmte regulateur is.

Exacte ­gegevens hierover lopen ver uiteen, maar via je hoofd raak je toch circa veertig procent van je lichaamswarmte kwijt. Om hier naar behoefte je isolatie, dan wel je koeling mee te regelen kun je in wisselende samenstelling gebruik maken van een petje, een dunne muts, een dikke muts en een capuchon. Een soort variabel een tot drie lagen systeem eigenlijk. Voor de bescherming van je handen tegen de kou gebruik je meestal een of twee lagen. Decennia lang bepaalden buitensporters hun ­kledingkeus voor het bovenlichaam volgens het drie lagen systeem. Maar de tijd stond natuurlijk niet stil.

#2 Tussenlaag: isolatie

De tussenlaag zorgt voor de juiste hoeveelheid isolatie en moet transpiratievocht goed kunnen door­geven naar buiten. Afhankelijk van je activiteit en van de weersomstandigheden wordt hiervoor ­vanzelfsprekend een dikkere of dunnere tussenlaag gebruikt van materialen zoals polyester, wol of fleece. Bijkomstig voordeel van de verschillende lagen is dat ook de lucht tussen de lagen bijdraagt aan de isolatie en dat vocht beter wordt afgevoerd.

#3 Buitenlaag: wind- en waterdicht

De buitenste laag tenslotte zorgt ervoor dat je regen en wind van het lijf houdt, terwijl tegelijkertijd je transpiratievocht naar buiten wordt afgevoerd. De stof ademt als het ware en noemen we een membraan. Deze ogenschijnlijk tegengestelde combinatie van functies werd voor het eerst mogelijk door toepassing van het ademende Gore-Tex, later gevolgd door een reeks vergelijkbare hightech stoffen als eVENT, Dermizax en SympaTex.

*bron: https://www.oppad.nl/hoe-werkt-het-3-lagen-systeem

Jouw training of fietsroute

Hoe lang jou gaat jou fietsroute zijn? stem daarop ook jou bidon keuze af. Neem ik 1 of 2 bidons mee? Word het een 500 of een 750ml bidon. Allemaal slimme afwegingen die je kunt maken. Indien het warm is, kun je altijd een extra ‘snufje’ zout aan de bidon toevoegen waardoor het vocht in jou lichaam beter word vastgehouden.

Mocht je aan deze bidons nog niet voldoende hebben? Neem dan een aanmaak tablet van jou sportvoedingsmerk mee. Dan hoef je onderweg alleen maar de bidon bij te vullen, tablet erbij en je kunt weer voort.

Verder adviseren wij om ieder half uur iets te eten, dit zorgt ervoor dat jou fysieke motor niet stil komt te staan. Wat je eet is heel persoonlijk, de een neemt een sportgelletje, de ander nuttigt een voedingsreep en weer een ander zou een banaan of krentenbol eten. Soms heb je na een half uur nog een vol gevoel in de maag, probeer dan alsnog iets te eten omdat zodra de rit vordert, je er op het einde alleen maar baat bij gaat hebben.

Wat neem ik mee voor pech onderweg?

  • Binnenband
  • Bandenlichter
  • Fietspomp(je) of CO2 patronen
  • Multitool (inclusief kettingpons)
  • Powerlink
  • Derailleur pad

Dit zijn de meest voorkomende spullen die je mee zult nemen om pech onderweg te voorkomen. Voor de fanatiekelingen onder ons kun je het eventueel nog beperken door het volgende mee te nemen:

  • CO2 patroon
  • Samoerai plug (dit is een plug waarmee je een gat in de band kunt dichten)
  • Multitool
  • Powerlink

Uiteraard is dit maar een richtlijn en kun je ook niets meenemen of je neemt nog veel meer spullen mee.

Buiten het technische aspect is het ook slim om het volgende mee te nemen:

  • Mobiele telefoon
  • Bankpas
  • Legitimatie
  • Contant geld

Zodra je de bovenstaande spullen bij je hebt kun je jezelf in de meeste scenario’s redden.

Fiets check up!

  1. Is mijn ketting gesmeerd?
  2. Zitten mijn wielen vast?
  3. Zitten mijn boutjes vast?
  4. Zijn mijn banden opgepompt? (vaak tussen de 1.5 a 2.2 bar)
  5. Werken mijn remmen?
  6. Schakelt mijn fiets goed?

Als alles goed werkt, dan kun je met een gerust hart op pad.

Zou je nou meer tips of tricks willen? Neem dan contact op met ons.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.