ZOMAR Core Training

Gepubliceerd op 5 april 2020 om 15:29

De letterlijke vertaling van ‘Core stability’ is ‘kern stabiliteit’. Hier hebben we het dan ook over de basis van ons lichaam. Wekelijks zo niet dagelijks werken wij als sporters aan onze core, maar als amateur of recreant is het zeker niet overbodig om af en toe tijd hieraan te spenderen.

Met onze eigen gemaakte ‘ZOMAR core training’ movie geven wij jullie een inkijk op de oefeningen, ook hoe simpel ze eigenlijk zelf uit te voeren zijn. Met een trainingsmatje, kettlebell en een TRX ga je al een heel eind komen. Wij hebben voor jullie de volgende oefeningen netjes op een rijtje gezet:

Oefeningen

De plank is een wel bekende oefening, hiermee pak je hoofdzakelijk de buikspieren maar onbewust ook de armen. Deze oefening is vooral leuk omdat je, jezelf kunt testen hoe lang je het volhoud in deze positie.

 

De crunch to toe is ook een buikspier oefening, bij deze oefening ga je wat verder in op de onderste buikspieren.

 

De lunges worden gebruikt voor de beenspieren, deze oefening valt eigenlijk onder de ‘kracht oefening’ maar deze past perfect in een rondje core stability. De lunge kun je vervolgens ook uitbreiden met een stukje balans en coördinatie.

 

Uiteraard mogen we onze kuitspieren ook niet vergeten, deze trainen we met de calf raise. Mocht deze oefening op basis van je lichaamsgewicht goed uitvoerbaar zijn, dan kun je hem nog verzwaren door een dumbell in je handen te nemen.

 

Als kers op de taart sluiten we dit blokje af met een squat. Deze is thuis goed uitvoerbaar met een kettlebell. Voor de afwisseling zou je ook voor jezelf een kleine circuit variant kunnen uitzetten waarbij je de setjes van de lunges, calf raise en de squat laat rouleren.

 

Voor de onderrug gebruiken wij de ‘brug’ oefening. Hierbij is het een kwestie dat alles mooi in een lijn staat. Daarnaast is het ook een geschikte oefening om de zijwaartse balans te trainen. Mede omdat je maar op 1 been staat en steunt op de schouder bladen.

 

We zijn er bijna doorheen, nog maar 2 oefeningen zijn er over, te beginnen met de knielende superman. Dit is een oefening waar zowel de onderrug en de buikspieren getraind worden. De kunst bij deze oefening is dat je hem niet te gehaast wil uitvoeren.

 

Dan blijft er nog maar een oefening over en deze word uitgevoerd met de TRX. Zoals je kunt zien op het filmpje worden hoofdzakelijk de boven armen belast. Het mooie van de TRX is dat er zoveel verschillende oefeningen voor diverse spiergroepen mee gedaan kan worden dat dit een echte aanrader is.

KIJK SNEL HIERONDER ONZE VIDEO!

Eigen ervaring: Marc Bouwmeester

"Vanaf het begin dat ik fietste heb ik nooit aan core stability gedaan, mede omdat ik er in eerste instantie niet in geloofde. Totdat ik langzaam aan wat klachten in mijn onderrug kreeg, maar ook dat ik merkte dat ik snel vermoeid werd in een lange afdaling. Vanaf dat moment ben ik begonnen met core stability, op kort termijn merkte ik al heel een duidelijke verbetering in de kracht en stabiliteit van mijn romp. Vanaf dat moment heb ik een kort en lang core programma opgezet. De korte voerde ik iedere dag thuis op een matje uit, deze was voorzien van de oefeningen zonder attributen. Het lange programma voldeed ik 2x in de week tijdens mijn kracht training. Zodra je van fietsen je beroep maakt of dat er ook van wil maken is dit een onderdeel van de werkzaamheden."


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.