Trainen met Zwift

Gepubliceerd op 26 maart 2020 om 17:07

Wij gebruiken al twee jaar lang zwift, maar gebruik jij het ook al?  Zwift is een virtuele wereld waar jij met iedereen over de hele wereld samen kunt komen.

 

Hier kun je gezamenlijk, maar ook individueel een trainingsrit afwerken. Is dat nou niet helemaal jou ding, maar lijkt het je wel leuk om de alpe d’huzes (bijvoorbeeld) op te rijden? Ook dat is mogelijk.

 

Wordt het lastig om de wekelijkse spinning les te halen? Dan voorziet zwift een mogelijkheid om op te stappen wanneer je maar wilt.

 

Zeker in deze corona tijden is het een perfecte uitkomst, aangezien alle sportfaciliteiten verplicht de deuren moesten sluiten. Je schaft een trainer aan welke geschikt is voor Zwift, je zet je iPad of laptop neer en je kunt jezelf onbeperkt afpeigeren.

 

Uiteraard heb je altijd baas boven baas en zie je geregeld op sociale media  complete ‘mancaves’ voorbij komen die uitgerust zijn met een trainingsset-up.

Eigen ervaring: Marc Bouwmeester

‘’Zelf heb ik tijdens mijn carrière veelvuldig mijn ritjes op zwift gereden. Soms reed ik meer binnen in de schuur dan dat ik buiten deed. Lekker droog of warm tijdens de slechtere dagen, maar ook om de veiligheid voor mijzelf te waarborgen. Tijdens een interval training bijvoorbeeld, dan haal je soms toch bijzonder ‘hoge’ snelheden. Als er dan iets mis gaat, is het leed niet te overzien. Daarnaast deed ik het ook om de kwaliteit en de effectiviteit van de training te verhogen. Als voorbeeld: 5 minuten lang een blokje rijden op 450 watt? Als je buiten rijdt ga je op een geschikt traject accelereren. Dan is het de bedoeling om deze waarde voor de gehele tijd vast te houden om je lichaam de juiste prikkel te geven. Maar wat als je nu lek rijdt? Of je moet de druk van de pedalen halen omdat er onverwachts een fietser voor je rijdt waar je op dat moment niet direct voorbij kunt? Dan is op dat moment het effect van de prikkel lager dan dat je op de zwift krijgt.  Op zwift gaat direct vanaf seconde een de weerstand omhoog en deze gaat pas naar beneden zodra de tijd verstreken is. In mijn opinie, ideaal!’’

Tevens biedt zwift je de mogelijkheid om hun eigen trainingsprogramma te volgen. Hier zal je een traject ingaan van een aantal weken waarin het de bedoeling is om je conditie te verbeteren.

 

De broek en schoenen aan en je kunt gelijk aan de bak, heerlijk om dit te doen als je thuis komt van het werk. Tegenwoordig ontkom je er niet meer aan en zitten alle profs, amateurs en de fanatiekelingen onder ons op de fiets in deze virtuele omgeving.

Hier een paar tips om het voor jezelf aangenaam te maken

  • Drink genoeg water, zelfs nog extra ten opzichte van wat je normaal doet als je buiten rijdt. Dit omdat je toch vaak binnen in een gesloten ruimte aan het trainen bent.
  • De tweede tip die ik jullie wil meegeven is de volgende: Hang 1, maar het liefst 2 handdoeken over je stuur heen. Je gaat extra veel zweten aangezien je binnen aan het trainen bent.
  • Als extra tip zou je nog korte handschoenen aan kunnen doen om zweet handen tegen te gaan.
  • Leg voor de hygiëne een handdoek of zelf een speciale trainingsmat onder de fiets om het overige zweet op te vangen. Verder kun je het zo gek maken als je zelf wil!

Zeker in deze tijden van de Corona crisis is het lekker om jezelf even af te reageren op de fiets. Lekker klimmen, een online zwift wedstrijd rijden of gewoon een ouderwetse piramide training afwerken.

 

Ben je nou geïnteresseerd geraakt en wil je graag meer weten? Dat kan, neem dat contact met ons op en we zullen je adviseren. Voor nu wil ik jullie alvast veel succes, een goede gezondheid en veel plezier wensen.

Wil jij mee doen aan een wedstrijd op Zwift? Klik dan hier


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.